Els propietaris d'Empuriabrava perden els seus amarratges i embarcadors

14 de gen. 2011, 8:44 publicada per Alt Empordà   [ actualitzat el 14 de gen. 2011, 10:32 ]
No s'ha pogut trobar l'URL del gadget especificat
La delimitació costanera comporta una afectació de sis metres en milers de parcel·les
Expedient conclòs. La llei de Costes ha caigut finalment com una llosa sobre el port interior i la urbanització marítima d'Empuriabrava, a Castelló d'Empúries. El director general de Sostenibilitat de la Costa i del Mar, Pedro Antonio Ríos Martínez, ha signat l'ordre de delimitació del domini públic dels canals d'aquest port interior i la seva zona residencial. Els propietaris perdran el caràcter privat de l'amarratge o de l'embarcador, ja que tota làmina d'aigua marina serà domini públic. A més, les finques queden afectades per una servitud de trànsit de sis metres al costat del canal, per tal de facilitar un possible accés directe al mar.Això últim vol dir que els propietaris tindran les mans lligades per actuar en aquesta franja de sis metres, encara que legalment no perden la propietat de la parcel.la. La ratlla de l'afectació creua jardins, piscines i parts de moltes cases. "Passa fins i tot a mitges dels llits a la casa", havia denunciat l'Associació de Propietaris d'Empuriabrava. Aquesta entitat ha vingut lliurant una batalla per frenar la delimitació del litoral al considerar com un atac a la propietat.


Els milers d'afectats per la delimitació de la llei de Costes a Empuriabrava creien que la situació kafkiana que estaven vivint tindria una solució favorable en finalitzar l'expedient de delimitació. Però no ha estat així, ja que s'ha aprovat amb poquíssimes modificacions respecte a l'expedient que va estar en informació pública.

El Govern no ha acceptat l'argument que les marines haurien de tenir un tractament diferenciat a l'hora de delimitar la línia costanera, com havia reclamat reiteradament CiU al Congrés a través del diputat Pere Macias. Empuriabrava s'endinsa fins a 1,5 quilòmetres del front litoral pròpiament dit.

El resultat és que la línia que marcarà el domini públic discorrerà en paral.lel als canals d'Empuriabrava i els serpentejar amb una traça en ziga-zaga fins a arribar a l'últim confí d'aquest laberint de amarratges i embarcadors. Moltíssims propietaris havien sacrificat part del terreny i havien excavat la seva finca per crear garatges nàutics particulars, i és habitual que aquests estiguin tapats amb parets, sostres i persianes metàl.liques. Ara, tot això passarà a l'Estat. A més, tampoc es podran comprar i vendre els amarratges dels miniports privats situats al final de canals al costat de les cases aparellades, i que es venien com places de pàrquing.

Els afectats havien considerat totes aquestes finques i amarratges com a propietat particular amb caràcter general, ja que les parcel estaven inscrites en els registres de propietat sense càrregues ni limitacions i s'han comprant i venent mitjançant escriptures notarials durant quaranta anys. Els afectats han argumentat que l'Estat espanyol havia legitimat de facto aquesta situació en no haver advertit mai cap anomalia o càrrega. En aquests anys, han intervingut taxadors, els bancs han fet hipoteques, i els propietaris han pagat els seus impostos a totes les administracions ignorant aquesta afectació.

Una preocupació afegida per als propietaris de parcel són els seus usos en la franja reservada per servitud de trànsit a l'interior de les seves propietat, ja que comportarà dràstiques restriccions. En ella no es podran fer obres de consolidació, augment de volum edificable o modernització. Per a ells, és una espoliació.

El reglament de la llei de Costes no obliga a obrir el pas de manera immediata, sinó que permet deixar la situació tal com està si hi ha una servitud de trànsit alternativa, és a dir, si està garantit el pas per darrere de totes les parcel. No obstant això, la zona de servitud (al mig de la propietat) sí hauria d'habilitar en el cas que sí que es fes a la zona una nova marina, segons van dir a aquest diari els tècnics fa uns mesos.

L'aprovació arriba quan el nou Govern de CiU inicia la seva singladura i encara no estan nomenats tots els càrrecs en el Departament de Territori i Sostenibilitat que dirigeix Lluís Recoder.

Font: La Vanguardia
Comments