La pintura més cara mai adquirida. La fundació Salvador Dalí compra per 7,8 M€ 'Elements enigmàtics en un paisatge'

30 de maig 2011, 8:26 publicada per Alt Empordà   [ actualitzat el 30 de maig 2011, 8:34 ]
No s'ha pogut trobar l'URL del gadget especificat
El Teatre-Museu Dalí de Figueres ha adquirit per gairebé cinc milions d'euros l'esbós de l'obra "La mel més dolça que la sang" (1926). Aquesta obra es caracteritza per la seva pulcritud i els seus enigmes simbòlics dalinians. El director del Museu Dalí, Antoni Pitxot, i la directora del Centre d'Estudis Dalinians, Montse Aguer, han estat els encarregats de destapar i presentar aquest nou oli sobre fusta de 36 cm per 44 cm. A partir del dimarts 12 d'abril ja es podrà veure a les parets de la Sala Tresor, al costat d'altres obres primerenques de l'artista.
El quadre, del 1934, representa un paisatge al capvespre en tons grisos i daurats amb elements recurrents de l'artista.

Figueres.- La Fundació Gala-Salvador Dalí ha presentat aquest matí la darrera adquisició que ha fet. Es tracta de l'obra més cara que mai ha comprat per la qual ha pagat 7,8 MEUR a un col·leccionista particular amb el qual negociaven des del 2004 perquè l'amo es resistia a vendre'l. L'obra es titula 'Elements enigmàtics en un paisatge' pintada al 1934, en plena època surrealista de Dalí, és un oli pintat sobre fusta i es conserva en perfecte estat. A l'escena hi ha un paisatge de capvespre on prevalen els tons grisos i daurats i es veuen elements recurrents de Dalí com la torre dels enigmes, l'espectre, el propi Dalí de nen vestit de mariner amb la mainadera i el pintor Vermeer, artista de referència de Dalí. 

Després de set anys de negociacions, el Museu Dalí compta des d'aquest dilluns amb una nova obra de les considerades "cabdals" per la fundació que du el seu nom. Es tracta del quadre 'Elements enigmàtics en un paisatge', una obra poc coneguda perquè fins ara ha estat en mans d'un particular i que es va poder veure per darrera vegada al 1999 en una exposició al museu Guggenheim de Nova York. 

Segons ha explicat la directora del Centre d'Estudis Dalinians, Montse Aguer, les negociacions han estat "llargues i complicades" perquè el propietari -que és fora de l'Estat i vol mantenir-se en l'anonimat- no volia vendre el quadre. Aguer ha explicat que va costar que el propietari fixés una xifra sobre la qual han acabat negociant i s'ha acordat la compra per part de la fundació per 11 milions de dòlars (7,8 MEUR). El propietari de l'obra té més quadres de Dalí però Aguer ha explicat que no tenen interès en adquirir-ne cap més dels seus.

Els diners que la fundació ha invertit en la compra d'aquest quadre -el més car fins ara adquirit- provenen de la venda d'entrades als diferents museus però també dels drets d'autor que la fundació té registrats i la venda d'articles a les botigues. Malgrat que Aguer ha reconegut que l'obra s'endú bona part del pressupost, ha dit que si han d'entrar en la pugna per una de les obres que consideren essencials de l'obra de l'artista no hi renunciarien. 

"Una gran meravella"


El director del Teatre-Museu Dalí de Figueres, Antoni Pitxot, ha dit que el quadre és una "gran meravella". Pitxot ha destacat la grandesa del paisatge i la lluminositat que li aporten els tons grisosos i daurats d'una escena del capvespre on es reflecteixen els rajos de sol sense que aquest sigui pintat. 

Al fons del quadre es poden observar el relleu d'unes muntanyes que, segons Pitxot, podrien ser per la zona del Montgrí, i com aquestes van a morir al mar. També s'intueixen petits poblets. L'element principal del quadre és el pintor Vermeer -referent per a Dalí i que ha pintat en diverses obres- mentre està assegut d'esquenes amb un cavallet disposat a pintar. En la mateixa escena, una mica més endavant, s'hi veu un nen petit vestit de mariner. Es tractaria, segons ha dit el director del museu, del propi Salvaldor Dalí que du un ós a la mà i juga amb una cèrcol. L'acompanya la "dida", la dona que el cuidava i que l'amamantava. "Tant el nen com la dida són elements recurrents de Dalí, especialment de l'època surrealista", ha explicat Pitxot. 

Al fons del paisatge hi ha un altre element que és típic en l'obra del pintor empordanès com és el yin-yang, que representa en tons grisos amb els dos elements entrellaçats. A l'esquerra del quadre hi ha un mur on impacta un raig de sol que s'escola abans que l'estel s'apagui. Pitxot ha destacat la virtuositat de Dalí perquè el reflex que crea l'artista sembla que ompli de rugositats el mur. Altres elements de l'obra són el que s'anomena "espectre", un figura fantasmagòrica indeterminada tapada amb robes. 

Encara a l'esquerra de la imatge s'aprecia una torre que Dalí anomenava 'la torre dels enigmes' i també el campanar d'un poble que Pitxot no ha sabut identificar i que, possiblement, sigui inventat. També apareixen els típics xiprers frondosos de l'Empordà. 

Pitxot ha explicat que quan Dalí tenia deu anys solia pujar a la torre d'una casa anomenada el Molí que la família del director del museu tenia als afores de Figueres. "Em deia que era un espectacle pujar i pintar la caiguda del sol", ha explica Pitxot que diu que d'aquesta època li pot venir l'interés pel que ell anomenava "la torre dels enigmes". 

Obra en plena època surrealista


El quadre va ser pintat el 1934, en plena època surrealista de Salvador Dalí. En aquell moment l'artista va passar un període complicat i quasi és expulsat del grup. Segons ha explicat la directora del Centre d'Estudis Dalinians, unes declaracions que el pintor va fer sobre Lenin i Hitler serien la causa del conflicte. Finalment, l'artista va continuar al grup i, precisament, va ser aquell any quan va fer la seva primera exposició en solitari a Nova York. 

L'obra 'Elements enigmàtics en un paisatge' es podrà veure a partir de dimarts en un muntatge que s'ha realitzat expressament per a aquesta obra.

ACN
Comments