La variant del tren a Figueres està en via morta

1 de des. 2010, 3:39 publicada per Sergi Franquesa Olivares

La no-concreció fa ajornar indefinidament el traçat pel centre de la ciutat i els dos passos a nivell

Aquest mes entrarà en servei la segona estació de tren de Figueres sense que en l'últim any s'hagi avançat en les negociacions per solucionar de manera definitiva el tema dels dos passos a nivell urbans –el de l'avinguda Vilallonga i el del Fossos–, que és el gran objectiu que persegueix la ciutat des de fa més de trenta anys.

La solució que es va posar sobre la taula en la dècada passada va ser, aprofitant la creació de la nova infraestructura ferroviària a ponent de Figueres, construir una variant per al tren convencional des del Pont del Príncep fins al castell, i des d'aquest punt desviar-se cap a llevant fins a trobar la via actual de Portbou a l'altura de la carretera de Llançà (l'N-260). L'obra de la variant del tren convencional es va dividir en quatre fases d'execució, i només se n'ha fet la primera –des del Pont del Príncep fins a la nova estació del darrere el Culubret–, i encara incompleta, perquè només hi ha via en un dels dos sentits. En total, només s'han construït quatre dels tretze quilòmetres de recorregut. De la resta no hi ha res definit, ni cap estudi informatiu fet.

Les negociacions es van paralitzar fa un any i mig, quan Foment va posar les seves condicions, que són que no finançarà la resta de variant, que s'haurà de pagar amb la plusvàlua que es generi amb l'alliberament dels terrenys del traçat actual. El consistori s'hi oposa per dos motius: perquè la quantitat que se n'obtingui és insuficient i perquè, amb aquesta mesura, s'obliga a fer habitatges a l'espai, a on ara hi ha les vies, i aquest no és el desig de l'Ajuntament. El govern municipal –llavors format per CiU i el PSC– va demanar el suport de la Generalitat per poder avançar en les negociacions i resoldre la qüestió del finançament. En tot aquest últim any, però, no hi ha hagut cap més contacte entre les administracions. Tot plegat fa que la coexistència de dues estacions de tren a Figueres s'allargui, com a mínim, una dècada més.

Comments