El 80% del soroll que es genera en una ciutat el provoca el trànsit rodat

21 de gen. 2011, 8:23 publicada per Alt Empordà   [ actualitzat el 21 de gen. 2011, 8:28 ]
No s'ha pogut trobar l'URL del gadget especificat
Aconsellen tenir en compte el vector soroll en el moment de fer la planificació urbanística
Girona i Salt tenen el seu propi mapa acústic
Josep Arnau, a l'esquerra, i Àlex Deltell ahir 
en la presentació del llibre. Foto: MANEL LLADÓ.
Dins dels pobles i ciutats, el principal causant de la contaminació acústica és el trànsit rodat, que arriba a suposar un 80% del total de soroll que es genera. Aquesta dada la va donar ahir Àlex Deltell –coeditor del llibre amb Josep Arnau–, i per això en els diferents mapes acústics municipals que s'han fet es recomana tenir en compte aquest vector acústic en el moment de fer la planificació urbanística. Tot i que cada vegada es construeixen vehicles que fan menys soroll, i que també s'estan implantant millores com l'asfalt sonoreductor, així es podria millorar la qualitat de vida i evitar afectacions sobre la salut de qui més pateix la fressa.

En el cas dels mapes acústics de Girona i Salt, es pot comprovar que allà on hi ha més decibels és als principals eixos viaris, i també al costat de la línia de tren. Elaborar reglamentacions acústiques, caracteritzar acústicament les zones lúdiques o tenir aquest criteri en compte en el moment de fer modificacions urbanístiques són algunes de les mesures que es proposen. Per exemple, establir vies només per a vianants o zones d'accés restringit ja era una mesura que s'incorporava a l'estudi, fet entre el 2004 i el 2006. En matèria ferroviària, l'impacte està restringit als laterals de la via, i en els punts més propers se superen els 60 decibels. De fet, Arnau considera que el grau de soroll s'hauria de tenir en compte, per exemple, en el moment de valorar econòmicament els habitatges.

Pel que fa a Salt, Arnau va destacar que va ser un municipi pioner en l'estudi acústic, ja que va preveure també quin impacte generarien les noves zones urbanes, com la del l'hospital Santa Caterina. Pel que fa a l'autopista, es va modelar també quines serien les conseqüències del tercer i quart carril, amb un resultat de gairebé 80 decibels al costat mateix de la carretera. A més, es preveia quina reducció comportarien sistemes de protecció com pantalles o terraplens. Al final, Acesa ha optat per fer l'ampliació i posar-hi motes als laterals per disminuir l'impacte acústic del trànsit.

En la presentació del llibre, feta ahir a la sala d'actes de la UNED de Girona, Arnau va explicar que alguns projectes de futur inclouen homogeneïtzar el mètode de mesura amb altres universitats.

font: elpunt.cat
Comments